mister motley- barbara collé

De kleur van een nieuw begin: It’s a new dawn, a new day, a new life

Vandaag is een nieuw deel in de serie: De kleur van… verschenen.

21 juni vieren veel mensen in Noord-Europa het licht, het is hier de langste dag, Midzomernacht, Summer Solstice. De zonsopkomst van vandaag trekt duizenden mensen naar Stonehenge om in deze steenformatie de belangrijke Heel Stone als een fakkel te zien branden. Precies boven de donkere, schaduwrijke steen trilt een paar minuten lang de zon als een vlam op een kaars, het jonge licht is voor ons oog nog net te aanschouwen zonder door de lichtgevende vuurbol verblind te worden. Het is het ultiem nieuwe moment: ‘It’s a new Dawn, It’s a new Day, A new Life’.

‘Ik zou iedere leerling die zijn kleurzin ontwikkelt, willen vragen om elke morgen een kwartier voor te behouden voor het waarnemen van de zonsopgang. Hij zal bevinden dat zijn gedachten gedurende de rest van de dag er rustiger en reiner van worden.’ Dit advies gaf kunstcriticus John Ruskin in zijn lessen over waarnemen graag aan zijn leerlingen mee. Het is niet alleen een bijzonder spel van kleur en licht, het werkt ook op je gemoed. Voor de stadse mens en iedereen zonder een venster op het Oosten is er een variant die in elke slaapkamer past; een Wake-Up Light. Gewekt door dit nagemaakte eerste licht, sta je er wellicht die dag wat beter voor.

De kleur van de nieuwe dag is lichtgevend oranjegoud, een gloeiende kleur. Ik kom de natuurkundige term luminiscentie tegen; de naam voor het verschijnsel waarbij onzichtbaar licht opeens voor het menselijk oog zichtbaar wordt. Als atomen overgaan van een hogere naar een lagere energietoestand, wordt het uitgestraalde licht door de verandering in frequentie ook in zichtbaarheid veranderd. Materiaal zoals vloeistof of steen lijkt dan (na) te gloeien. Het straalt warmte-kleur. De echt warme kleur, infrarood, is voor ons een onzichtbare straling, maar we kunnen hem wel voelen op onze huid. Met warmtecamera’s kunnen ook de warme holtes van ons lichaam op beeld worden blootgelegd. De warmte wordt in digitale beelden omgezet naar geel voor de heetste plekjes en paars voor de koele. Vooral onze neus, oor en oogholtes zijn gloeiend geel, precies die plekken waar de zintuigen zich ophouden.’

Christine-Moldrickx-Pakt-02_

vlammen zijn niet het heetst in de oranje gloed maar in het binnenste ‘zuurstofloze blauw’.


Manon Uphoff
Vallen is als vliegen, 2019.

Beeld: Christine Moldrickx P/////akt, 2021.