De kleur van intimiteit
Gepubliceerd 29 januari 2021
Door de pandemie zijn we ons al een tijd bewust van het gebrek aan aanrakingen en het gemis van echte nabijheid van elkaar. Onze tastzin wordt minder geprikkeld. Heeft deze kilheid eigenlijk ook een relatie met kleuren zien? Hebben we door deze sensuele onthouding ook een tekort aan bepaalde kleuren? Is kleur ooit tastbaar? Zijn er kleuren die we intiem ervaren?
Mister Motley magazine publiceerde m’n nieuwe kleurstuk over kleuren die nabij komen en persoonlijk zijn, soms bijna té.
‘Ken je die foto van Mona Hatoum: Van Gogh’s back (1995)? Het zwarte haar op de rug van een man is natgemaakt en gestileerd in het wervelende patroon van de hemel van het bekende schilderij De sterrennacht van Vincent van Gogh. Zo intiem die rug. Net als de geur van de wax die ik me voorstel tijdens het verhaal van mijn vriendin. Alsof ze het me niet alleen vertelt, maar ik erbij ben en we het samen doen.’
“Alsof ze het me niet alleen vertelt, maar ik erbij ben en we het samen doen
‘Het stof dwarrelt en laat het licht vlammen en kronkelen als een geest. Alsof hij de achtergebleven adem van de mensen die dit huis bouwden, bewoonden, leefden en verlieten, zichtbaar maakt. De krioelende substantie van stof zorgt ervoor dat dit witgoud tastbaar is. Kleur maakt ruimte tastbaar en brengt de leegte zo dichtbij dat we dat wat verdwenen is, voorzichtig en zacht zouden kunnen aanraken. Iets wat we eigenlijk niet kunnen zien is intiem nabij gekomen.
‘I surrender a part of my body, even my whole body, to this particular manner of vibrating and filling space known as blue or red’. Onze overgave aan de vibrerende leegte die we alleen al door te ademen eigenhandig inkleuren. Ook als we door een virus angstig zijn geworden voor elkaars adem.’
Beelden:
- Mona Hatoum, Van Gogh’s back (1995) Tate Modern London, © Mona Hatoum.
- Nadine Labaki, Sukkar banat / Caramel (2007).
- Cindy Sherman, Untitled #182, 1987, color photograph, 89 1/2 x 59 1/2″.
- Susan Kleinberg, Balafre (2016-2017).
- Han Kang, The White Book (2016), Portobello Books London.
Foto op omslag van ©Choi Jinhyuk. - Dust Swept and thrown to reveal a shaft of light Ibitipoca, Brazil 12 September 2014, 2014, uit: Thomas Riedelsheimer, Leaning into the Wind, Andy Goldsworthy (2017).